طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع) شبکه داعش مرتبط با پاکستان پیش از حمله به شیعیان کابل منهدم شد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ علمدار نیامد + فیلم ویدئو | مراسم عَلَم کشی شب هفت محرم در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ۱۳ساله عسل شد برایم شهادت + فیلم محرم ۱۴۰۳ در افغانستان | از محدودیت‌های طالبان برای شیعیان تا احتمال حمله داعش به عزاداران حسینی محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ای ساقی لب تشنگان،‌ ای جان جانانم + صوت پاکستان از تمدید اقامت پناهندگان ثبت شده افغان برای یکسال دیگر خبرداد سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری تاجران افغانستانی در ایران محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی | روضه‌خوانی مداح اهل سنت در رثای شهدای کربلا + فیلم هاشمی‌ارزگانی: انتظار می‌رود، دولت چهاردهم روند قانونمندسازی پدیده مهاجرت را دنبال کند طالبان پس از جمع‌آوری پرچم عزاداران در کابل اطمینان داد که امنیت عاشورا تامین می‌شود محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی | مرثیه خوانی سید فخرالدین آقا + صوت و فیلم
سرخط خبرها

غروب خورشید شعر نو افغانستان| واصف باختری درگذشت

  • کد خبر: ۱۷۵۲۲۷
  • ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
غروب خورشید شعر نو افغانستان| واصف باختری درگذشت
محمدشاه واصف باختری، شاعر، نویسنده و مترجم شناخته‌شده‌ٔ افغانستان و پژوهشگر حوزه‌ٔ زبان و ادبیات زبان فارسی، در ۸۱سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، منیژه باختری، دختر واصف باختری (شاعر و نویسندهٔ اهل افغانستان)، در یک یادداشت کوتاه در صفحهٔ رسمی فیس‌بوک خود، درگذشت پدرش را تأیید کرد. بنابر آنچه او نوشته است، واصف باختری شب گذشته (چهارشنبه، ۲۸ تیر) درگذشته است.

احمدضیا رفعت، استاد دانشگاه کابل، هم در صفحهٔ فیس‌بوک خود واصف باختری را «خورشید شعر نو افغانستان» توصیف کرده و از «غروب» وی خبر داده است.

در همین زمینه، محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر نامدار افغانستانی، نیز در صفحهٔ اینستاگرامی خود نوشت: «واصف باختری، بزرگ شاعران افغانستان، درگذشت. او شاعر شاعران ما بود، پیشکسوت و پیشگام شعر افغانستان در نیم قرن اخیر. بعد از استاد خلیل‌الله [خلیلی]، دیگر چون او نداشتیم.»

واصف باختری در ۲۴ ماه حوت (اسفند) سال ۱۳۲۱ خورشیدی در شهر مزارشریف ولایت بلخ به دنیا آمد.

او از رشتهٔ زبان و ادبیات دانشگاه کابل مدرک کارشناسی و از رشتهٔ تعلیم و تربیت دانشگاه کلمبیای آمریکا مدرک کارشناسی ارشد داشت.

واصف باختری، از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۴، در اتحادیۀ نویسند­گان افغانستان در سمت‌­های سردبیر بخش شعر، مدیر مسئول مجلۀ ژوندون و منشی دارالانشای اتحادیه کار می‌کرد. او در طول این سال‌ها، همچنین، در آموزشگاه اتحادیۀ نویسندگان افغانستان درس می‌گفت.

باختری سال‌ها نیز عضو گروه دبیران بنیاد فرهنگ افغانستان، عضو گروه رهبری کانون حکیم ناصر خسرو، عضو شورای مرکزی انجمن فرهنگی خوشحال‌خان و عضو هیئت‌رئیسۀ اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان بوده است.

از واصف باختری بیشتر از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های سرایش و ترجمهٔ شعر در انواع کلاسیک و نیمایی و آزاد، و پژوهش‌های فلسفی و نیز صد‌ها مقاله چاپ شده است. این سه بیت از آن جمله‌اند:

گرچه صد مهر به لب‌های خموش من و توست

آنچه ره در همه‌جا برده خروش من و توست

زآن‌که لافد که خریدار متاع هنر است

دور شو دور که در فکر فروش من و توست

وای اگر قافله‌سالار به بی‌راهه رود

با چنین بار امانت که به دوش من توست

او به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی داشت. واصف باختری از زبان انگلیسی مقاله‌ها و شعر‌های فراوانی را به فارسی برگردانده و نیز شماری از شعر‌ها و داستان‌های فارسی را به انگلیسی ترجمه کرده است. شماری از شعر‌های خود او نیز به زبان‌های انگلیسی و روسی و چکی و آلمانی برگردان شده‌اند.

واصف باختری از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ در پاکستان و از سال ۱۳۸۰ بدین سو در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->